...frestelser...

Tänkte skriva lite om hur min senaste vecka har varit. Jag har pratat runt med lite folk som höjer på ögonbrynen när jag säger att för tillfället består min kost mest av fisk, kyckling, broccoli och kvarg. Jag känner att jag äntligen kommit in i ett skönt flyt där jag har kontroll på vad jag stoppar i mig. Och jag är 100% säker på att det har att göra med att jag just har nolltolerans på mig själv när det kommer till godsaker. 
Jag har sedan länge insett att jag är en "allt eller inget"-människa, antingen kör jag på en hård strikt kostplan där inte mycket är tillåtet. Där JAG tillagar maten varje dag (har annars en mamma hemma som är alldeles för generös med diverse grädd/mjölkprodukter i sin mat). Eller så gör jag detta halvhjärtat och faller troligtvis ur "träningstänket" inom en vecka och finner mig själv sittandes i sängen med en påse chips och en chokladkaka tittandes på biggest loser och avundas över hur duktiga de är. 

Lite så fungerar jag. Därav kör jag på denna strikta kostplan. Fisk och broccoli till lunch, kyckling och lite lite kolhydrater till middag. Kvarg blandat med lite funlight och vatten till mellanmål. Inte så jäkla porrigt men det fungerar för min del. 

Sen kan man ju känna sig frestad som tusan. Som igår tillexempel när jag gick inne på Ica Maxi för att handla mat. Jag var mer än sugen på att få kasta i massa god mat och komma hem o trycka i mig alldeles för mkt av detta. Istället gjorde jag en lightvariant av min favoriträtt, kyckling med saffranssås och lite pasta. Det fungerade utmärkt! 
Det går att hitta omvägar. Det är lite jobbigare att behöva tänka på vad man stoppar i sig hela tiden men det är verkligen värt det. 

En tjej sa "ja men det är ju så enkelt för dig, du har inga frestelser hemma eller saker som kan få dig att tappa fokus". Fel fel fel. Som ni kanske förstått är inte min boendesituation den bästa för tillfället. Bor hemma hos föräldrarna efter ett breakup från min f.d sambo. Nu får jag förhoppningsvis egen lägenhet om någon månad men tills dess är jag fast här. Då min familj inte alls är inne på samma extrema bana som jag så är jag totalt omgiven av frestelser. När jag kliver upp på morgonen ligger det sockerbullar och stirrar på mig såfort jag kommer utanför sovrumsdörren. Slår jag upp skafferiet för att plocka fram havregrynsgröten ligger där 2 chipspåsar lite snyggt undanstoppat. Går man sedan några lådor upp hittar man chokladkakor och kex. 
Det jag menar är att vi alla kommer alltid ha frestelser runt omkring oss. Jag har lärt mig att säga nej tack. Jag har insett att det förstör bara för mig själv. Börjar jag nagga av ena frestelsen kommer jag tycka att det är okej med nästa också. 
Det är så lätt att falla tillbaka i sina gamla vanor. Visst tycker jag att man ska få unna sig något gott ibland. Men för mig fungerar det bäst att inte unna mig något de första veckorna så jag kommer in i allting ordentligt. Då är det svårare att falla av. Och varför ska man unna sig en stor semla eller bulle när man varit duktig en hel vecka?
Är det okej att trycka något onyttigt för att man hållt sig borta från det i några dagar? Nej. Unna dig hellre något du inte stoppar i munnen. Unna dig ett frisörbesök eller nya träningstights. Varför ska man sabba en veckas gott uppförande med att stoppa något onyttigt i sig? Det är ju inte gott uppförande direkt. 

Jag har vänner som tränar endel (läs ett par gånger i veckan) och tror att de kan äta vad de vill för att de tränar så hårt. Fel fel fel. Man kan inte äta vad man vill och sedan tro att man ska gå ner i vikt bara för att man tränar lite då och då. Det krävs en enorm mängd träning för att kunna stoppa i sig vad man känner för. Elitidrottare och bodybuilder visst - kör hårt. Men har man som mål att gå ner i vikt så stoppa förfan inte i dig en pizza bara för att det är fredag och du har tränat 3 gånger denna vecka. :) 

Så med detta sagt avslutar jag med en viktnedgång på 3,5kg på 2 veckor. Och lite bilder på alla frestelser jag avstår för att få mina resultat.. :) 

Lycka till allesammans som är på samma resa som jag!! Om jag klarar det klarar alla det..



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback